25&26 juli: voorbereidingen FavelaGames - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu 25&26 juli: voorbereidingen FavelaGames - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu

25&26 juli: voorbereidingen FavelaGames

31 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Maandag 25 juli: vergadering tijd
Vandaag was het de laatste vergadering voor de FavelaGames! Wij hadden om kwart voor 11 afgesproken met Liza en Daniel op centraal om samen naar casa bethania te lopen. Wij hadden verwacht dat iedereen weer minimaal een half uur te laat zou komen op de vergadering. Echter was de helft er gewoon niet... We besproken de schema's en de spelregels en na anderhalf uur was de vergadering afgelopen. Het ging allemaal een keer snel hier in Brazilië. Daarna gingen we nog met z'n allen lunchen, 3 keer raden wat... Rijst en bonen! Maar gelukkig was er ook pasta en gehaktballen. Na de lunch gingen we met de trainer van Pedra Lisa mee om naar een voetbaltraining te kijken. We hadden een drukke planning vandaag, maar elke keer gaat het weer mis en beseffen we weer dat we maar geen planningen moeten maken. Weer stonden we eerst nog driekwartier te wachten tot we naar Pedra Lisa gingen en vervolgens stonden we daar weer driekwartier te wachten voordat we naar het voetbalveld gingen. Om Pedra Lisa in te gaan moet je eerst een steeg door. Bovenaan de steeg staat de drugsbende met een geweer in z'n hand te controleren wie er binnenkomt. Soms houden ze dat geweer tegen je hoofd en moet je uitleggen wie je bent en wat je komt doen. Gelukkig was dit niet bij ons het geval, maar was toch wel spannend om daar naar binnen te lopen. Uiteindelijk liepen we naar het voetbalveld dat buiten de favela lag. We hebben gekeken naar een fanatiek potje voetbal bij de jongens. Het was heel leuk om te zien hoeveel zin ze hebben in de FavelaGames. Aangezien de planning anders liep en het dus al laat was, zijn we boodschappen gaan doen en hebben heerlijke pollo pesto gemaakt! Daniel at vandaag ook gezellig mee, maar meer dan 5 mensen past echt niet in onze kamer. Pien was vandaag al 2 keer gebeld door een Braziliaans nummer, en wij wisten niet wie. Dus toen belden we maar voor de zekerheid terug. En toen kregen we het beste nieuws ooit te horen!!! WIJ KOMEN ZONDAG OP TELEVISIE!!!! Het was namelijk Jeroen Stekelenburg van NOS studio sport die had gebeld. Hij was geïnteresseerd om een reportage te maken over de FavelaGames en dat als kick off naar de olympische spelen uit te zenden. Duuuus... IEDEREEN VOOR DE BUIS VAN 19:00 TOT 20:00 NOS STUDIO SPORT!!! Dan kunnen jullie zien waar wij een half jaar lang voor hebben gewerkt en wie weet zie je ons ook nog voetballen! Kunnen jullie lachen! Daarnaast willen ze ook graag een tweede reportage maken over de favelas en het werk van Robert en REMER. Helaas is dat nog niet helemaal 100% zeker, maar het interesse en enthousiasme is wel heel groot! Dus we houden jullie op de hoogte! Nou, wij waren ontzettend blij en onze dag kon niet meer stuk, dus dat gingen we natuurlijk vieren met een caipirinha in onze stamkroeg! Wij waren lichtelijk overdonderd door het nieuws, dus die mensen in de kroeg die moesten vast denken wat voor idioten zijn dit. Op een gegeven moment zagen we de BOPE langskomen. Ze waren aan het werk, maar hadden eetpauze. Echter waren ze in hun werkkleding en mochten ze dus niet de kroeg binnen dus gingen we buiten even met ze kletsen. We hadden afgesproken vrijdag met ze te voetballen zodat we ons nog even kunnen voorbereiden op onze belangrijke wedstrijd tegen Antares zaterdag. Ze gingen al snel weg en wij gingen verder met caipirinhas drinken en het goede nieuws vieren. Om 00:00 vonden we het mooi geweest en gingen we betalen. Echter hadden wij dus niet verwacht dat we meer dan 2 caipirinhas gingen drinken en kwamen we dus geld tekort... Heel ongemakkelijk... Gelukkig was de barman zo lief, dat wij het morgen mochten betalen! Met een schuld van 1,25 euro en misschien iets teveel caipirinhas op gingen we naar huis en was het tijd voor een lekker bed!

Dinsdag 26 juli: lang, maar kort dagje
Vandaag was een niet heel bijzondere dag. We gingen weer naar Antares. Pien ging samen met Daniel interviews afnemen voor haar scriptie. Heel fijn dat Daniel haar kon helpen met het vertalen, anders had ze echt een probleem gehad. Tayla had een paar dingen gedaan voor de FavelaGames. We hadden niet veel tijd in Antares, omdat we om 18:00 naar een voetbaltraining in Providência gingen kijken. Het was nog wel even zoeken naar het voetbalveld, maar gelukkig kon Daniel de weg vragen. Uiteindelijk hadden we weer een half uur later kunnen komen, want de training begon toch niet om 18:00. Echter was het wel echt heel leuk om naar de training te kijken! De training zat zo goed in elkaar en iedereen deed ontzettend leuk mee. Daarnaast waren er zoveel kinderen die aan het trainen waren. Ook was er veel publiek (familie, vrienden en teamgenoten) en die waren zo enthousiast aan het meejuichen en aanmoedigen tijdens de training. De sfeer was ontzettend leuk en de trainer was streng, maar gaf wel een hele goede training en ging ook leuk met de kinderen om. Het was al laat en we moesten nog wel een eindje naar huis, dus we hadden besloten om maar geen boodschappen te halen en te gaan koken. Dus besloten we maar bij onze vaste pizzatent te gaan eten. We waren best moe en zijn dus lekker vroeg ons bed in gegaan.