Dinsdag 5 & woensdag 6 juli - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu Dinsdag 5 & woensdag 6 juli - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu

Dinsdag 5 & woensdag 6 juli

12 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dinsdag: een Braziliaanse vergadering...

Dinsdag ochtend hadden we met Robert afgesproken op centraal station om gezamenlijk naar Casa Bethânia te gaan waar we gingen vergaderen over de FavelaGames. Aangekomen op het station liepen we richting de auto! Bij het station liggen ongelofelijk veel dakloze mensen. De straat, gelegen aan centraal, waar we doorheen liepen was de armoede goed zichtbaar. Een kippenvel moment dat je zoveel medelijden hebt met de mensen die op die manier leven. Helaas kan je niet iedereen helpen maar wat zouden wij dat graag doen! Er wordt aan deze staat ook een nieuwe metrolijn aangelegd voor de Olympische Spelen. Wij houden ons hart vast wat er met die mensen gebeurt, waarschijnlijk wordt het schoongeveegd en moeten ze een nieuwe plek op straat zoeken. Robert begroette een man en hij begon te vertellen dat het een van de drugs mensen van Morro de Provêdencia is. Zijn ouders zijn met 9 kinderen uit het zuiden van Brazilië, de extreme armoede, verhuisd naar deze sloppenwijk in Rio! Alle 9 de kinderen kwamen bij REMER sporten. Nu is alleen die jongen nog levend van alle kinderen. Die ouders leven ook nog steeds en zijn 6 jongens verloren die in de drugsbendes zaten een dochter aan hiv en nog een dochter. Wat een triest verhaal... Toen we bij Casa Bethânia aankwamen hebben we eerst met Robert gepraat over Antares, ons verblijf en onze rol voor de FavelaGames. Om 11 uur zouden we vergaderen met alle coaches van de verschillende favela's. Om 12 uur misten we nog steeds twee mensen, maar we besloten toch maar te beginnen. Wij waren ondertussen al geïrriteerd dat ALLES maar dan ook ALLES zo ontzettend lang duurt! We verspillen ruim 1 dag per week aan WACHTEN. Op alles en iedereen die zo onefficiënt te werk gaan. Van de supermarktwerknemer tot het wachten op een drankje. Maar goed tijdens de vergadering viel het ons op dat sommige mensen staan en af en toe weg lopen om te bellen en mensen gaan steeds harder schreeuwen. Een compleet andere manier van vergaderen dan wij gewend zijn. Ook moest benadrukt worden dat de coaches normaal met elkaar om moeten gaan op de finaledag van de FavelaGames. Blijkbaar zijn ze te fanatiek als de wedstrijden ergens om draaien, zoiets als fanatieke ouders aan de zijlijn! Om 1 uur kwamen de andere coaches binnen, achjoh maar 2 uur later!! S'avonds kwamen we thuis met een vol hoofd maar een mega actief lichaam daarom zijn we lekker gaan voetballen! Twee 11 jarige meisjes kwamen ons vergezellen. Het begon leuk en gezellig tot dat ze ons ging commanderen. Van een lief schattig meisje naar irritant kind wat onze 'training' overnam! Het was heerlijk om even gerend te hebben en met het gevoel dat we nog iets hebben gedaan, zijn we gaan slapen!!

Woensdag 6 juli, beter nat dan alles gestolen..

Woensdag stranddag!!!!!! Vandaag is de EERSTE dag dat we met lekker weer op het strand zijn gaan liggen!! We werden intens vrolijk wakker, omdat de lucht strak blauw was met een voorspelling van 28 graden! Aangekomen bij het strand hadden we een plek uitgekozen vlak bij het water! We waren van tevoren gewaarschuwd dat er veel wordt gestolen dus gezamenlijk het water in, ging helaas niet! Een paar uur later, genoten van de zee, zon, lezen en slapen was er ineens paniek. Degene naast ons waren bestolen van hun tas! Hoe dan? Ze lagen er de hele tijd naast?!! Geschrokken legde wij onze tassen dichter bij en dachten wow, die dieven zijn nog best wel slim! Nog geen uur later kwamen er twee jongens zonder spullen voor ons zitten. Wij dachten wel, zo dichtbij hoeft ook weer niet maar we gingen vrolijk door met zonnen! Blijkbaar stond de buurman naast ons al een tijdje te seinen maar wij hadden geen oog voor hem. Tot er een vrouw, die achter ons zaten, naar ons toe kwam! Ze vertelde dat we heel erg moesten uitkijken voor die mannen, want die zaten daar hoogstwaarschijnlijk om ons tas te stelen! Wij hielden ons tassen goed vast, keken een paar keer boos en weg waren de mannen. Wauw wat zijn wij deze vrouw ontzettend dankbaar voor haar oplettendheid en waarschuwing! Nog geen uur later waren er twee meisjes in paniek omdat hun tas weg was. Dat er gestolen werd wisten wij maar zoveel!!! Bizar!! Rond een uur of vier hadden wij een plan gemaakt.
Nog een keer zwemmen, opdrogen en uitzoeken waar en wanneer we gaan deltavliegen (JAJA WIJ GAAN ZATERDAG DELTA VLIEGEN). We draaide ons nog een keer om in de zon en zeiden okee over 5 minuten gaan we! Dit hadden we beter niet kunnen zeggen!! Ineens was er een megaaaaaa golf die over ons heen spoelde. Alles maar dan ook alles was nat, kleren handdoeken, maar ook Pien haar telefoon en de ereader van Willemijn! Onze eerste reactie was keihard in lachen uitbarsten. Na ons lachbui kwamen we er wel achter dat het mega onhandig was!! Tayla en Willemijn hebben een doek gekocht en Pien ging met een nat shirt naar huis. Pien haar telefoon deed even moeilijk, wilde niet meer opladen en het geluid deed het niet! (Gelukkig is die weer helemaal tot leven gekomen na een nachtje slapen in een bak met rijst). Onderweg vonden we dat we een ijsje verdiend hadden, twee bolletjes ijs bleek al snel een mega ijsje te zijn! Avondeten hoefde we in ieder geval ook niet meer te doen. Nadat we een snelle hap gegeten hadden zijn we nog een drankje gaan doen in onze stamkroeg de karaoke bar om het deltavliegen uit te zoeken.