Weekend 25 & 26 juni: lekker de toerist uithangen! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu Weekend 25 & 26 juni: lekker de toerist uithangen! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu

Weekend 25 & 26 juni: lekker de toerist uithangen!

27 Juni 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ons eerste weekend vrij waarbij wij Rio wat meer gingen verkennen! We besloten om zaterdag ochtend naar de wijk Santa Teresa te gaan, die bekend staat vanwege de kleurrijke trappen van de kunstenaar Selaron. Toen we daar aankwamen keken we ons ogen uit naar deze adembenemende trappen. Het gevoel dat je daar bent is zoveel meer dan dat je op foto’s ziet. De basiskleuren van de trappen bevatte rood, groen, geel en blauw. De trap bevat honderdduizend verschillende tegels. Toeristen uit alle landen konden tegels mee nemen die de kunstenaar in deze trap verwerkte. De kunstenaar is in 2013 overleden en wij weten niet zeker of dat nog mogelijk is. Bij elke 10de traptrede bewonderde wij de treden en maakten foto’s. Boven aan de trap zijn wij een steile heuvel opgelopen naar een ruïne, waarbij wij uitkijk hadden over de stad Rio de Janeiro. Vervolgens slenterden wij verder door Santa Teresa en hebben we bij een heel leuk cafétje (Cafécito) wat gedronken. De hoogtepunten van Santa Teresa hebben hadden wij in een ochtend verkend en wij besloten ‘s middags naar de kleurrijke favela Santa Marta te gaan. Onderweg naar Santa Marta kwamen wij een mini sleutel maker tegen. Verbaasd waren wij over zijn manier van sleutels namaken. Met de hand veilde hij deze scherp. Quote van Tayla: Ik kan mijn nagels niet eens zo precies veilen, hoe kan hij sleutels dan zo goed veilen. We liepen verder naar Santa Marta waar we met een klein mini treintje/ kabelkarretje naar het hoogste punt van de favela gingen dit punt is 863 meter hoog. We staan boven het uitzicht te bewonderen, waarbij je het verschil tussen rijk en arm erg goed ziet. Beneden aan de favela stond een toeristen informatie waarmee je tours door de favela kon doen en waarbij ze je vertelden hoe het leven in de favela is. Het geld wat ze ophalen gaat rechtstreeks naar de favelas, zeiden ze. Echter hadden wij onze twijfels hierbij. Aan de ene kant is het goed om mensen meer bewust te maken van het leven in de favela. Maar aan de andere kant worden de mensen een soort attractie voor toeristen. Dit is een favela die gepacificeerd is, wat betekent dat politie de overmacht heeft. Dit was niet te missen aangezien overal politie auto’s stonden met politie agenten met guns. Op het hoogste punt zat het hoofdkwartier van e politie. De tours door de favelas aan toeristen worden alleen in gepacificeerde favelas gegeven. In deze favelas zie je wel de armoedige huizen maar niet de drugspunten. De schade die drugs aandoet, de jonge kinderen met geweren en iedereen die crack aan het roken is. Dit is ook het leven in Rio, wat weinig mensen zien en waar tussen werken. Na deze wijsheid met elkaar besproken te hebben, hebben we boodschappen gedaan en zijn we naar huis gegaan. In de winkel verbaasde wij ons over de aparte kassa’s voor zwangere, gehandicapte en oude mensen. Ook verbaasde we ons over het gebruik van de plasticzakjes. Voor drie artikelen gebruiken ze twee plastic zakjes in elkaar. Om 10 uur hadden we met Jesicca (de psycholoog van REMER) om het uitgaansleven van Rio te ontdekken. Jessica nam ons mee naar de trappen die we eerder die morgen gezien hadden. Nu waren deze trappen niet meer een bezienswaardigheid voor toeristen maar een plek waar jongeren elkaar ontmoeten en Caipirinhas zaten te drinken. Vervolgens liepen we naar het uitgaansgebied Lapa, waar wij ons verbaasde over de manier van uitgaan. Op straat stonden 100 tententjes waar vooral Caipirinhas en eten werden verkocht. Iedereen begint hun avond met het nuttigen van een aantal drankjes op straat. Na ongeveer tien drankjes te hebben gedronken verplaatsen we ons. Wij hadden verwacht dat we naar een kroeg/club gingen, echter bleven wij op straat staan dansen en genieten van de muziek die uit een kroeg kwam. Blijkbaar is dit heel normaal hier want er stonden duizenden mensen op straat. Wij weten niet of dat komt doordat mensen geen toegangsgeld willen betalen of dat ze het op straat heel gezellig vinden. Het was een leuke aparte avond en om vijf uur was het tijd om ons bed op te zoeken.

Zondag gingen wij met de metro naar het strand Ipenema. Op het strand hebben wij onze korte nachtje ingehaald. Helaas was het bewolkt en koud op het strand en zijn we niet bruin geworden. Tegen het eind van de middag besloten we over de hippiemarkt te lopen. Dit is een markt met allemaal leuke hebben-dingetjes. Na een rondje te hebben gelopen zijn we opzoek gegaan naar een restaurantje. Na heerlijke Nachos, een hamburger en toetje zijn we tevreden naar huis gegaan. Thuis waren we lichtelijk gefrustreerd omdat we niet naar de wc konden, deze is namelijk verstopt. Hier mag je je wc papier niet doorspoelen maar moet dit in een prullenbak. Deze gewoonte gaat bij ons nog wel eens mis. Hopelijk kunnen we hier morgen wat aan veranderen.

• 27 Juni 2016 - 22:28

Anne:

Wauw indrukwekkend hoor Pien wat jullie allemaal meemaken!! Geniet van je tijd daar, het vliegt vast voorbij!! XX