9 t/m 12 juli Ilha Grande - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu 9 t/m 12 juli Ilha Grande - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van AdventuresInRio - WaarBenJij.nu

9 t/m 12 juli Ilha Grande

14 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dubbel op vakantie, wat een feest! Ondanks dat wij in Rio de Janeiro ongelofelijk veel doen, het organiseren van een evenement, clinics, onderzoek en scriptie dingen voelt dit hele avontuur als een grote reis. Omdat REMER dicht is deze week mogen wij een week gaan reizen! Dubbel op vakantie dus! Onze reis begint op Ilha Grande, een eiland twee uur reizen vanaf Rio vandaan. Het is een groot paradijs. Zon, zee, strand en mega veel Caiperinhas. Zaterdag avond hebben wij ons spullen gedumpt en zijn wij opzoek gegaan naar een leuke plek om te eten. Als snel kwamen we erachter dat dit echt een ‘stelletjes’ eiland is. Bijna alle restaurants bieden gerechten aan voor twee personen. Niet drie of niet een. Lekker handig als je met z’n drieën bent (Willemijn is ook mee). Aangezien het pas een uur of zes was hebben we eerst op het terras Caiparinha gedronken, want het was Happy Hour. Niet dat het anders duur is, want gemiddeld betalen we nog geen twee euro voor een Caiparinha. Na wat drankjes gedaan te hebben zijn we naar een pizzeria gegaan waar we lekker gegeten hebben. Moe van een dag Delta vliegen en reizen gingen we met een voldaan gevoel slapen. Zondag ochtend verwachtten we ontbijt bij het hostel, maar helaas dat was er niet. We zijn wel gewend uit Brazilië dat werkelijk niks gaat zoals gepland dus verast waren we niet echt. Nadat we ontbijt gehaald hadden, hebben we de hele dag op het strand gelegen en letterlijk niks gedaan. Nagedacht over de afgelopen drie weken, wat er allemaal gebeurd is. Er was een jongen die ongeveer 8 keer langs gelopen is en elke keer hadden we het gevoel dat die naar ons toe kwam, maar toch niet. De 9de keer sprak hij ons voor de verandering wel aan. Hij vertelde over een boot tour die hij organiseert eens in de paar dagen als er genoeg mensen zijn. Hij is verder niet van een organisatie, maar organiseert dit met een paar vrienden voor de lol. Hij vertelt over mogelijkheden tot snorkelen en kajakken en wij zijn wel voor.
Rond een uur of 4 zijn we naar een bar gelopen om de finale van het EK te bekijken met zoals gewoonlijk een Caiparinha erbij. Veel valt er niet over deze dag te vertellen want we hebben vooral niks gedaan en gegeten. Tijdens het eten hebben we vrienden gemaakt met Zwitsers en het eiland lijkt groot maar deze mensen hebben we nog een stuk of 20 keer gezien in de dagen daarna. ‘s Avonds waren we uitgenodigd voor een party, hele toffe locatie maar er waren ongeveer 6 mensen dus wij besloten om te chillen en slapen in ons hostel.

Maandagochtend hebben we met de jongen van gister om 10 uur onder ‘de’ boom afgesproken. Met een zeer diverse groep gaan we de boot op. Dikke Engelse mensen met kinderen en wij denken een nanny, een ouder echtpaar en nog een paar andere jongeren. De eerste stop was een super mooi privé strand. Hier zijn we met een kajak het water op gegaan en heerlijk geluncht. We raakten aan de praat met een Belgisch echtpaar wat momenteel in Nederland woont. Trots vertelden ze dat ze het leven in de favelas gezien hebben. Toen we doorvroegen bleken ze een tour naar Santa Marta gedaan te hebben. De favela waar wij ook zijn geweest, maar wat bij lange na niet te vergelijken is met het leven in Antares. Onder de indruk waren ze toen wij ons verhalen vertelden over Antares en ons werk daar. Vervolgens was het tijd voor de lunch. Er stond een heerlijke barbecue van kip, rijst (voor de liefhebbers bonen) en veel groente klaar. Wat hebben wij genoten van deze heerlijke lunch! Na dit eerste strand zijn we naar een plek geweest waar we konden snorkelen. Hier waren super veel vissen te zien en deze spot heet de ‘Blue Lagoon’, omdat het water zo mooi blauw is. Het volgende strand was weer adembenemend mooi en vanaf daar hebben we een kwartier door de bossen gewandeld naar een ander strand. Onderweg kwamen we een verlaten kerk tegen, dit was de oudste kerk Brazilië. Deze kerk was voor iedereen ook de slaven waren hier welkom. Na het laatste strand bezocht te hebben keerden we terug naar het begin punt. Onderweg zagen we de zon achter de bergen verdwijnen wat erg mooi was. En alsof we nog niet tevreden waren over de dag zagen we ineens een enorm beest een beetje boven het water uit komen. Dit bleek een walvis te zijn! HOE GAAF! Helaas konden we hem niet heel goed zien en is die ook niet meer naar boven gekomen. Normaal gesproken komen deze dieren niet zo dicht bij het land maar deze dus wel. Na een geweldige boottocht zijn we lekker warm gaan douchen en hebben we alleen een toetje gegeten, aangezien we al een grote lunch hadden gehad. Maandag avond hebben we een paar uur ingelast om serieus werk te doen. Hier viel onder andere skypen, whatsappen en schoolwerk in.

Dinsdag hebben we de mooiste wandeling van het eiland gemaakt naar het mooiste strand. De wekker stond om half 8, omdat we voor de hitte het strand wilden bereiken (jaja het was 30 graden). Deze drie uur durende wandeling door de jungle is goed te doen. Beginnend met een flinke stijging om vervolgens te dalen. Bezweet en oververhit kwamen we aan op het strand en lagen we nog geen minuut later in het water. Een strand met hoge golfen en dus heel veel surfers. Omdat wij jullie niet jaloers willen maken gaan we niet dieper in op het feit dat wij heerlijk de hele dag in de zon hebben gechillt en genoten hebben van het onwijs rustige en prachtige strand. We hadden besloten om onze tijd in Ilha Grande goed moesten afsluiten en daarom zijn we bij een strand tent gaan eten met lampionnen aan de bomen. Hier genoten wij van risotto en spaghetti, en natuurlijk caipirinha! Op een gegeven moment kwam er een jongen naar ons toe met een dienblad met daarop een ananas. Hij kwam dit drankje brengen namens de jongens van het terras naast ons. Hij bleef maar praten en op een gegeven moment kwamen wij erachter dat hij niet de ober was maar zelf bij die jongens hoorde. Lichtelijk schuldig omdat we een drankje (nouja ananas vol met pinacolada) van een ander terras zaten te drinken op ons terras. Maar goed dat is niet ons fout en het was stiekem ook echt hilarisch. Wij zijn nou eenmaal leuk en die bevestiging krijgen wij hier dagelijks. We maken ook wel eens mee dat een voorbijganger ineens zegt you are beautiful of muito bonita. Aan al deze opmerkingen zijn we ondertussen wel gewend :p.